torsdag 4 augusti 2016

Färgargårdens andar föddes ...

Jag sög in ett djupt andetag. Smakade på det. Såg förundrat stjärnan i det blå. Vår novellsamling, vår antologi som hade fått ett arbetsnamn. 

Färgargårdens andar 

Vad det fantasi eller vad det verklighet?

Mitt skrivande tog fart. Fraser och ord pockade på, ville fram, sommarvärmen tryckte fram bokstäver som pormaskar ur en tonårshud.

Idéer flödade, orden kom. Fanns där, glimmade och gled ner. Karaktärer vaknade, blev till. Kom från tomma intet. Klev fram ur mörkret. Ville visa sig, ville vara med.

Härliga skrivarstunder vid tända ljus och sprakande brasa. Hårtussar slets mellan regnskur och sol. Höst gled över i vinter och vår. Novell följde på novell.

När datum för deadline var inne hade mina två noveller blivit till många och fler fanns i sinnet. Här var de, alla ville de vara med. Sju åkte in till korrekturläsning och sju fick det bli. Tre mikronoveller, en novell trilogi och en novell. Hopplös som jag är, kan aldrig hålla mig inom ramen för det givna.

Jag slog ihop mina händer. Pärla hade trätts på pärla, nu var det nära …
Stolt tryckte jag på skicka knappen, mina noveller var klara.

Idel Strålstjärna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar